نکات بسیاری در سرویس کاری کولرهای آبی وجود دارد


که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم :




1- شستشوی کفی و درهای کولر:


پیش از هر چیز دیگر درب ها را درآورده و پوشال ها را از آن ها جدا کنید و با یک فرچه موکت شوری به خوبی خاک ها و رسوبات به جا مانده از آب را بشویید تا هر ساله بر مقدار آنها افزوده نشود و سبب پوسیدگی درب ها نشود. سپس شیر تخلیه آب کفی کولر را باز کنید و درون کفی را به وسیله همان فرچه و شلنگ به خوبی شستشو دهید. نکته ای که در انتهای این مرحله باید بدانید این است که در صورتیکه آب شهر شما رسوب زیادی از خود بر جا می گذارد بهتر است هر ساله بوسیله ی فرچه سیمی و سنباده ریز رسوبات را هر ساله به صورت کامل جدا کنید و بعد بر روی مکان های سمباده کاری را ضد زنگ زده و رنگ کاری کنید. زیرا سمباده کاری سبب می شود علاوه بر رسوبات آب، قدری از رنگ درب های کولر که محافظ زنگ زدگی است نیز از بین برود.


2- تعویض پوشال ها:


در مرحله قبلی صحبتی از شستشوی پوشال ها نکردیم. به این دلیل که به علل بهداشتی پوشال ها باید هر ساله تعویض شوند. گردو خاک و مهمتر از آنها ذرات ریز و چسبنده آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی ، مواردی نیست که بتوان به راحتی با شستشو از بین برد و در صورت برجا ماندن بر روی پوشال ها، به تدریج وارد منزل شده و هوای داخلی خانه را آلوده می کند. بر اساس مدل کولر خود که معمولا بر روی آن نوشته شده است اقدام به خرید پوشال نمائید و به سادگی بر روی درب های کولر گذاشته و به وسیله بست های مخصوص خوب محکم نمائید. بهتر آن است که بعد از این کار روی آنها را با آب شستشو دهید تا خرده چوب های ریز برجا مانده برآنها شسته شود.




3- روغن کاری یاتاغان ها:


یاتاغان ها همانطور که در شکل مشخص است محل اتصال محور افقی پره های هوا به اسکلت داخلی کولر است. بر روی یاتاغان ها در دو طرف این محور افقی محفظه کوچکی برای روغن تعبیه شده است که درپوش کوچکی دارد. برای روغن کاری کافی است این درپوش را کنار بزنید و درون آن روغن بریزید. بهتر است از روغنی که برای اتومبیل خود میریزید قدری را برای این کار نگه دارید ولی در صورتیکه امکان این کار برایتان مهیا نبود، می توانید از روغن های چرخ خیاطی نیز استفاده کنید. بعد از ریختن روغن قدری پره ها را بچرخانید تا روغن به همه جای یاتاغان برسد. اگر دیدید محفظه قدری خالی شد، مجددا روی آن را پر کنید. همین کار را برای یاتاغان سمت دیگر نیز انجام دهید. توجه داشته باشید که قسمت های الکتریکی همانند موتور و پمپ آب نیازی به روغن کاری ندارند.



4- بررسی تسمه:


تسمه ای که در کولرها برای انتقال نیرو از موتور به پره ها وجود دارد، نیز از موارد بسیار مهمی است که حتما باید چک شود. این تسمه نباید خیلی شل و نه خیلی سفت باشد. در صورت شل بودن قدرت موتور هرز می رود و کولر صدای ناخوشایندی خواهد داشت و در صورت زیاد سفت بودن تسمه، فشار بیش از حدی به موتور می آید که سبب داغ شدن و نهایتا سوختن آن می شود. نکته ای دیگر که در مورد تسمه اهمیت دارد این است که نباید نخ کش شده باشد.



5- بررسی برزنت خروجی هوا:


بدنه ی کولر بوسیله ی یک برزنت به کانال کولر متصل می شود. این برزنت را چک کنید تا چروک نخورده و جلوی خروج هوا را نگرفته باشد. تا جایی که می شود کولر را عقب بکشید تا این برزنت صاف شود . دقت کنید دریچه خروجی کولر درست در مقابل کانل کولر باشد. اگر پایین تر از سطح کانال است حتما به وسیله ی پایه مخصوص کولر و یا موزاییک و سنگ و آجر آن را جوری تنظیم کنید تا تمام باد خروجی به کانال کولر منتقل شود.


6- بررسی آب دهی پمپ آب:


بعد از این که کفی کولر را کاملا شستشو دادید، سبد و پایه ی پمپ را نیز بشویید تا هیچ جسم زایدی به آن نچسبیده باشد. دقت کنید آب وارد موتور پمپ نشود. سپس به دقت شلنگ پمپ را به آن متصل کنید و خوب فشار دهید تا کاملا محکم شود. سپس از کسی بخواهید تا پمپ را روشن کند. و ببینید که آیا آب به صورت یکنواخت به همه ی قسمت ها می رسد. برای امتحان بهتر این موضوع می توانید درب های کولر را نیز ببندید تا ببینید که آیا آب بر روی همه ی پوشالها ریخته می شود و یا خیر.





7- استفاده از سایبان:

استفاده از یک ورق ایرانیت و محکم کردن آن به کولر به طوریکه باد نتواند آن را جابجا کند می تواند بسیار در مصرف آب کولر و نیز تامین هوایی خنک تر برای شما تاثیر داشته باشد. البته سایبان های آماده ی خوبی نیز در بازار وجود دارد که می توانید از آنها نیز استفاده نمائید.